Friday, 28 August 2015

Bab6: PENGURUSAN INOVASI DAN PERUBAHAN PENDIDIKAN

1. Kepentingan Inovasi Dan Perubahan Pendidikan

a. Definisi Perubahan
Perubahan ialah penerimaan inovasi apabilmatlamat utama adalahuntumeningkatka pencapaian  melalu penamba baika dalam pelaksanaa daamalan (Carlopio,1998). Manakalmenurut KamusDewan, perubahan ialaperalihaatau pertukaran.

b. Definisi Inovasi
Inovasi ialah cara atau pendekatan terkini dalam melaksanakan sesuatuyanbermanfaadalam kehidupan manusia.


Perubahadiperlukabagi memastikan amalan terkini digunpakaiselaras dengadapatan penyelidikan pelbagai isu dan permasalahanditemukan. Maka, daripaddapatan tersebut, penambahbaikadapatdilakukan.


2. Strategi Pengurusan Inovasi dan Perubahan Pendidikan


a. STRATEGI PENGURUSAN
•  Pengurusan perubahan merupakan aktiviti utama dalam memastikan matlamat organisasi berjaya dicapai
•   Perubahan merupakan beberapa pendekatan dan model perubahan
•   Perubahan dilakukan untuk memastikan pembangunan negara
•   Antara dasar kerajaan untuk mengubah rakyat mencapai kejayaan – Dasar Pandang ke Timur

b. STRAEGI PERUBAHAN:
1.     Strategi Kekuasaan
2.    Strategi Pujukan
3.    Strategi Pendidikan Semula
4.    Strategi Memudah Cara

c. PEMBINAAN NEGARA BANGSA
-  Proses pembinaan atau pembentukan sebuah negara bangsa menggunakan kuasa yang ada pada pemerintah
Proses bertujuan untuk menyatupadukan rakyat tanpa mengira kaum dan lokasi sehingga wujud suatu persekutuan yang menjamin kestabilan politik dan mampu dipertahankan
-  Antara hasrat PNB ialah pembinaan rakyat yang mempunyai jati diri dan imej Malaysia, modal insan  yang lengkap,
-  Modal insan kelas pertama yang glokal dan sumber manusia yang berkualiti dan mampu mencorakkan hala tuju negara ke arah Wawasan 2020

d. PENGURUSAN PENDIDIKAN
-  Pendidikan merupakan asas dalam pembinaan modal insan bagi sesebuah Negara
-  Kecemerlangan negara bergantung kepada pendidikan
-  Pendidikan berjaya menjadi alat dalam membina kemajuan sesebuah negara melalui 3 aspek pendidikan
-  3 aspek :
o   Kepimpinan
o   Pengurusan bilik darjah yang kondusif
o   Landskap maklumat

e. TRANSFORMASI DALAM KURIKULUM
•   Satu bentuk perubahan yang perlu dilakukan memandangkan asas bentuk perubahan yang hendak dibawa bermula di sekolah.
•    Memerlukan pengetahuan dan pemahaman yang mendalam tentang hubung kait antara semua bahagian dalam pendidikan
•    Perubahan pendidikan sekolah rendah daripada KBSR kepada KSSR

f. SEKOLAH BESTARI:
Pendemokrasian pendidikan yang membuka peluang belajar kepada semua murid tanpa mengira status dan aras pencapaian dalam mencapai potensi sepenuhnya dalam cara yang paling sesuai dengan gaya pembelajaran murid.

Ciri-ciri Sekolah Bestari:
1.     Semua murid berupaya belajar mengikut keperluan dan gaya pembelajaran
2.     Penaksiran secara berterusan
3.    Guru besar bertindak sebagai pemimpin pendidikan dan disokong oleh tenaga pengajar
4.     Ibu bapa memainkan peranan dalam menyokong pendidikan bestari
5.     Persekitaran sekolah yang kondusif
6.    Guru adaptasi kurikulum kebangsaan dengan mengambil kira keperluan dan kebolehan murid

g. BIDANG KEBERHASILAN UTAMA NEGARA (NKRA)
   -  Gagasan yang diperkenalkan oleh YAB Dato’ Seri Mohd Najib Tun Abd Razak yang                  menjadipiawai kepada pencapaian anggota pentadbiran dan penjawat awam.
    -  NKRA yang ketiga ialah meluaskan akses kepada Pendidikan Berkualiti dan Berkemampuan
    -  Empat sub -NKRA
      o   Memperluas dan memantapkan pendidikan prasekolah
      o   Meningkatkan kadar literasi dan numerasi
      o   Mewujudkan sekolah berprestasi tinggi
      o   Mengiktiraf pengetua dan guru besar yang berprestasi cemerlang

3. Adaptasi Pelbagai Inovasi dan Perubahan
1.     Latihan Perguruan
       - Kerajaan telah menaik taraf Maktab Perguruan ke Institut Pendidikan  Guru serta Sijil   Perguruan & Diploma Perguruan kepada Ijazah Sarjana Muda Perguruan. IPG               melatih guru pada peringkat ijazah, menawarkaln latihan perguruan kepada lepasan      ijazah dari universiti tempatan & luar negara (KPLI).

2.    Program Pensiswazahan Guru














3.    Kurikulum Transformas
























No comments:

Post a Comment